Bussen

Dit onderwerp gaat ons na aan het hart, het is de ruggengraat van ons initiatief!

We hebben besloten om voor een nieuwere gebruikte bus te gaan (in plaats van bussen van meer dan 30 jaar oud). Onze garagehouder gaf namelijk als tip dat onderdelen nog 10 jaar worden geproduceerd nadat een bus niet meer wordt gemaakt. Stel we komen stil te staan, dan willen we wel zo snel mogelijk weer de weg op. Met een oude bus kan dit een stukje lastiger worden. Verder hebben we besloten voor een andere brandstof te gaan in plaats van een elektrische motor. De reden hiervoor ligt vooral bij de grondstoffen waar elektrische accu’s uit zijn opgebouwd en een (nog) beperkt inzicht in recycling mogelijkheden nadat de levensduur van deze accu’s verlopen is. Het heeft onze voorkeur om op waterstof te rijden, helaas hebben we geen ton op onze bankrekening staan om dit mogelijk te maken. Hebben jullie misschien nog ergens een ton liggen 😉?  Een alternatief wat wel binnen ons budget en duurzame visie past, zijn bussen die rijden op CNG. Hiermee kunnen we op Groengas rijden! (gewonnen uit slib, tuinafval en restproducten).

Tessa en ik hebben deze week een vrij jonge tweedehands bus bekeken, welke al een CNG motor heeft. Omdat we hierin zeer geïnteresseerd zijn, hebben we de bus ook een aankoopkeuring gegeven. Er kwamen meer grote punten naar voren dan verwacht. Om deze reden zijn we het (nog) niet eens geworden met de verkoper. We zoeken verder naar andere CNG bussen 😊 .

We hebben ook een carrosserie bouwer in de buurt bezocht. Deze kan ons helpen wanneer we de geschikte bus gevonden hebben om de benodigde aanpassingen te doen. Denk aan de inrichting en versteviging van de dispensers en het inbouwen van een zijklep. Van de vragen, schetsen en voorbeelden van hun diensten werden Tessa en ik allebei blij. De plannen komen tot leven! Nu hebben we een beter beeld wat er allemaal aangepast moet worden wanneer we de bus eenmaal hebben 😊  

Tot schrijvens!

Anne & Tessa

 

 

nl_NLNL